ACTUALITAT, Sin categoría

Que és Space X i per què és un referent per molta gent?

L’Empresa d’Elon Musk, l’empresa que ha enfocar el futur de l’humanitat

Ja deus saber, que en les últimes dècades, la cursa espacial per conquerir nous planetes, ha perdut força. El 1969, la NASA, va aconseguir guanyar la cursa especial, en ser la primera a trepitjar la lluna, des d’aquell moment, la guerra freda entre Estats Units i la Unió Soviètica es va anar apagant, i els dos països van considerar inútil seguir invertint en exploració espacial. Des d’aquell moment, amb les retallades de pressupostos de les dues agències espacials, ens hem hagut de conformar amb llançaments de satèl·lits i de sondes, però això pot canviar.

Elon Musk, creador de Pay Pal i Solar City, en veure que les institucions públiques no feien avenços, va decidir el 2002 crear la seva pròpia empresa espacial, SpaceX. L’empresa tenia un objectiu clar: Portar l’home a Mart. Evident ment, un objectiu tan ambiciós no es pot aconseguir d’un dia per l’altre. Per això, el primer pas de l’Empresa va ser crear coets reutilitzables. Musk, era ben conscient, que el primer pas per arribar a mart era reduir els costos de llançament. Això implicava reutilitzar els coets, que com ja deus saber, encara avui són d’un sol ús, i cada llançament comporta la construcció d’un nou coet.

Per això, l’empresa va dissenyar el primer coet reutilitzable, capaç de tornar a aterrar a la terra una vegada ha deixat la seva carrega a l’espai. Com que era el principi de l’empresa, Elon tenia pressupost per fer tres llançaments. Desgraciadament, els tres llançaments van sortir malament, en un el coet no es va ni enlairar i en els dos altres no va aconseguir aterrar. Tot i això, després de fer un gran esforç econòmic, Musk va aconseguir reunir diners per fer un quart llançament, el qual sí que va aterrar i va deixar carrega en orbita. Aquest llançament, va suposar una revolució en l’ingenyeria especial. Els preus de per llançament es podien reduir de 22.000 milions d’Euros que va costar l’apolo 11 (el que ens va portar a la lluna) a 90 milions. I no només això, 90 milions era el cost de construcció, tenint en compte que és reutilitzable, i que es pot tornar a llençar, en cada llançament t’estalvies un 80% dels costos, ja que tens la primera etapa del coet feta.

Aquest coet, es va anomenar Falcon 1. No contents amb això, SpaceX va voler millorar el coet, ja que aquest només podia portar 600 kg de càrrega útil a l’espai. Per això, ja el 2013 es va fer el primer llançament del Falcon 9, un coet molt més gran, també reutilitzable, i capaç de portar fins a 11 tones de càrrega útil. Aquest llançament i aterratge va portar l’empresa a fama i es va guanyar entre els experts més respecte que la NASA. Aquest coet va fer que per primera vegada l’empresa tingues números positius, i que per tant, guanyes diners. Això passava ja que els costos de llançament eren molt barats, i empreses que volien llençar satèl·lits a l’espai, els hi llogaven coets per transportar aquesta càrrega a l’espai. No només això, el fet de ser els únics en tenir aquesta tecnologia va fer fins i tot que la NASA llogues els serveis d’SpaceX.

En veure que l’empresa ja funcionava molt bé, Elon Musk va decidir fer un altre pas endavant, dissenyant i llençant al 2016 el Falcon Heavy, els que és en l’actualitat el coet més potent en funcionament. Aquest comptava de dos busoters (els dos cilindres del costat) que ajudaven al coet a fer el primer tram, aquests tornaven a aterrar a la terra deixant el tronc central que acabava d’impulsar la càrrega fins a l’espai. Aquest també tornava a aterrar en una plataforma al mar i deixava la càrrega que podia ser molt més gran a l’espai. Aquest coet, a la prova de llançament va ser el que va donar la famosa imatge del cotxe orbitant el sol, i fa ver que SpaceX i Elon Musk fos un referent per molta gent, inclosa jo.

Actualment, la companyia té cada cop tecnologia més avançada que fa servir per crear nous projectes. Entre ells hi ha la Crew Dragon, una nova càpsula que portarà els astronautes a l’Estació Espacial Internacional, i el BFR el coet que ens portarà a mart i que ja s’ha començat a construir.

És a dir, un article no dóna per poder explicar tot el que ha fet aquesta empresa, i en propers articles explicarem com serà possible el viatge a mart i com serà aquest.

Comentaris tancats.