ACTUALITAT, Actualitat de l'Institut

InsMontgròs Report: Com treballem?

Queda menys d’un mes per tancar la redacció per vacances i per aquest motiu hem començat a fer balanç de quina ha sigut la nostra feina durant aquest curs

Comencem!
Junior Report es va posar en contacte amb l’institut per presentar-nos un projecte pilot amb el propòsit d’explicar l’actualitat del centre a la resta de la comunitat educativa i treballar els principals pilars del periodisme: immediatesa, interès i, per sobre de tot, la veracitat.

Un altre dels aspectes cridaners de la iniciativa és, juntament amb l’Institut Montgròs, també hi participarien altres centres de secundària d’arreu del territori. Per tant, es converteix en un projecte per treballar en xarxa. En total, participen vuit instituts de Girona, Mataró i Barcelona.

No ens ho vam pensar ni dues vegades perquè, a més, durant tot aquest procés comptaríem amb l’ajuda i suport de la coordinació dels treballadors i treballadores de Junior Report, com Francesc Castanyer i Elisabet Claus.

Videoresum de la primera reunió. Elaborat per Xavi Garcia.

Vocació i aprenentatge significatiu
Des del centre, considerem que l’aprenentatge s’assoleix de manera gratificant quan es deslliga d’una tasca estrictament escolar i de manera social: l’aprenentatge es construeix entre tots. L’element fonamental per iniciar tot aquest procés és la curiositat i la motivació. Per tant, des del primer moment, com passa també en altres comissions del centre, vam decidir que la participació al Montgròs Report seria totalment voluntària.

I així ha sigut. L’aprenentatge de l’ofici de periodista, reportar i editor, s’ha desvinculat, aparentment, de qualsevol dels àmbits i hem despertat la vocació dels més joves. Dit d’una altra manera, els reporters participen de manera desinteressada: no volen un reconeixement en els seus expedients acadèmics, volen mantenir informada la comunitat educativa.

El periodisme ens ha ajudat a treballar de manera competencial
Una de les novetats d’aquest curs escolar ha sigut el treball i l’avaluació per competències. Ins Montgròs Report ens ha permès posar en pràctica moltes de les competències de l’àmbit lingüístic (millora del vocabulari, tenir present a qui ens estem dirigint, la cohesió del text, coneixement dels textos periodístics) i de l’àmbit digital (domini de la pàgina, ús d’editors de vídeo i d’imatge). A més, també ens ha ajudat a millorar les nostres habilitats personals i socials. Ja ho veieu: tot són avantatges!

Aquests són alguns dels membres de la redacció.

Ins Montgròs Report: el mirall i l’altaveu del centre
El principal objectiu de l’InsMontgròs Report ha sigut el de mantenir informada la comunitat educativa de totes les activitats que s’han esdevingut al centre durant el curs i tenint com a protagonistes els alumnes. En aquest sentit, trobareu publicats articles relacionats amb les creacions finals, sortides, tallers.

Un dels nostres articles parla d’un debat que es va fer a tercer d’ESO.

El temps: enemic o aliat?
Ara bé, el fet de no tenir fixades uns espais i unes hores en el nostre horari per buscar, redactar i millorar els articles, suposa, i això, segons la coordinadora del projecte, Laura Jacas, té molt de mèrit, que tota la feina s’ha realitzat fora del centre i en horari extraescolar. És a dir, tots els alumnes col·laboradors han invertit, en més o menys mesura, part del seu temps lliure per dur a terme les seves funcions com a membres de la redacció.

Llibertat d’expressió
Una de les primeres preguntes que ens vam formular és si podíem parlar de tot (però de tot, tot, tot). I sí! Són nombrosos els articles d’opinió que hem publicat amb l’objectiu de fer reflexionar els nostres lectors i lectores. Hem opinat sobre els videojocs que estan més de moda, les pel·lícules que hem vist, els llibres que hem llegit, sobre política més actual, sobre el maltractament contra els animals.

De fet, és un dels factors que han rebut més aplaudiments per part dels membres de la redacció: la llibertat d’expressió sense ofendre a ningú.

Com ens organitzem?
El treball en equip és essencial en projectes com aquest. Com que aquest és el nostre primer any també hem hagut d’esbrinar quina és la millor manera de treball sense perdre de vista els nostres objectius. Durant els primers mesos, vam crear diferents seccions amb els seus respectius responsables. Cadascú era membre de, com a mínim, una de les seccions,. Tanmateix, per ser crítics, vam veure que no aconseguíem tenir una bona planificació.

Després d’una reunió, amb l’Elisabet Claus, vam acordar que tothom podia publicar en qualsevol de les seccions i acordar que cada redactor havia de redactar un article al mes i ens vam distribuir per setmanes.

Fins ara hem seguit aquesta organització. Tot i hi ha molts aspectes que hem de millorar, actualment, Ins Montgròs Report compta amb cinquanta-set publicacions.

Ins Montgròs Report durant la jornada de portes obertes.

Ins Montgròs Report i les xarxes socials
Portem les xarxes socials a la butxaca gran part del dia. La informació viatja a una velocitat inimaginable fa uns anys i és accessible per a gran part de la població i en qualsevol espai amb cobertura. Per aquest motiu, vam considerar que InsMontgròs Report havia de tenir el màxim de presència a les xarxes socials.

Des del primer moment, vam crear un perfil d’Instagram. Actualment compta amb més de cent trenta seguidors i una de les principals plataformes que utilitzem per comunicar-nos amb els nostres lectors. Ens fan arribar les seves opinions i ens suggereixen temes per tractar.

També, la feina de la redacció es publica en altres canals de difusió com ara la pàgina web del centre, el perfil de Twitter i la pàgina de Facebook.

Comentaris tancats.