ACTUALITAT, Actualitat de l'Institut

Què és l’Aprenentatge Servei?

Aquesta setmana, els nois i les noies de tercer d’ESO fan Aprenentatge Servei (ApS) per millorar l’entorn i vetllar pels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Us haureu adonat que molts dels articles que hem publicat aquesta setmana tenen a veure amb l’Aprenentatge Servei: experiències, dinàmiques, reflexions, desenvolupament d’un projecte i en aquest article es presenta, de manera senzilla i breu, el marc conceptual d’aquesta línia pedagògica que cada vegada és més present en el centre educatiu de Catalunya.

Però… què és l’Aprenentatge Servei?
El món s’ha tornat boig: som uns cracs de la tecnologia, innovem contínuament i millorem les eines que tenim per produir de manera més eficaç però, al mateix temps, no deixem de vulnerar la Declaració Universal dels Drets Humans. Què està passant?

Des del punt de vista educatiu, ens preguntem si els coneixements i competències relacionades amb els continguts més estrictament acadèmics són necessaris. Ho són? I tant! Ara bé, el món reclama a crits la transmissió d’uns valors i d’unes altres habilitats, les personals i socials, per afrontar-nos als canvis de manera més empàtica i cooperativa. En definitiva, aprofitar tots els continguts que adquirim a l’institut per transformar el món.

Hi ha una línia pedagògica que garanteix una major i millor adquisició d’aprenentatges i que potencia les habilitats socials i personals amb les seves conseqüències socials: L’aprenentatge-servei.

Col·laboració entre centres educatius i entitats de la comarca
L’Institut Montgròs, novament, realitza ApS. Enguany, els nois i les noies de tercer elaboren diferents propostes per millorar l’entorn més proper.

Nogensmenys, és necessari que existeixi una aliança ferma entre el centre i entitats o organitzacions de la comarca o d’altres indrets per tal que les iniciatives dels alumnes tinguin un impacte real i significatiu.

En aquest cas, comptem amb la professionalitat i experiència d’entitats com Médicos Peruanos Sin Fronteras, Garraf Coopera: Justa Trama, Fundación Vicente Ferrer, amb qui apadrina l’escola Reddypally de l’Índia, i el Consorci dels Colls i Miralpeix amb el suport de membres de l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes.

Durant una setmana, els alumnes copsen un problema social real, en coneixen les circumstàncies, els motius i context i miren de resoldre’l a través de l’aplicació dels diferents conceptes, eines i estratègies que han aprés en qualsevol dels àmbits i els valors que l’aprenentatge cooperatiu promou.

Els nois i les noies de tercer d’ESO preparant les seves creacions finals. Imatges: Laura Jacas

En quina mesura, l’ApS garanteix l’èxit educatiu?
L’ApS suposa un repte per a l’alumat: com pots millorar el teu entorn? Quin és el teu compromís amb la societat que t’envolta? L’ApS genera increïbles reflexions i estimula l’esperit crític, ja que l’alumnat s’adona que té una responsabilitat cívica, coneix quins són els seus drets i els seus deures i no consideren que el futur sigui tan llunyà i que no els afecti d’una manera o d’altra. Els nois i les noies aprenen mentre contribueixen a la millora del món. No és fantàstic?

L’ApS aconsegueix que l’alumnat sigui partícip de la societat en què viu i l’ajuda a veure quines són les necessitats del seu entorn i quin paper hi juga. Es treballen valors com ara la cooperació, l’empatia, la solidaritat i els prepara per assolir les competències que necessitaran quan acabin la seva formació.

Els nois i les noies de tercer, durant una setmana, veuran com a més de ser alumnes de centre, són ciutadans i ciutadanes del món.

L’ApS genera increïbles reflexions i estimula l’esperit crític, ja que l’alumnat s’adona que té una responsabilitat cívica, coneix quins són els seus drets i els seus deures i no consideren que el futur sigui tan llunyà i que no els afecti d’una manera o d’altra. Els nois i les noies aprenen mentre contribueixen a la millora del món. No és fantàstic?

L’ApS aconsegueix que l’alumnat sigui partícip de la societat en què viu i l’ajuda a veure quines són les necessitats del seu entorn i quin paper hi juga. Es treballen valors com ara la cooperació, l’empatia, la solidaritat i els prepara per assolir les competències que necessitaran quan acabin la seva formació.

Els nois i les noies de tercer, durant una setmana, veuran com a més de ser alumnes de centre, són ciutadans i ciutadanes del món.

Comentaris tancats.